zondag 26 maart 2017



Lekker buiten fietsen


Gaf ik vorige week nog aan dat mijn nieuwe Sensa fiets zou komen. Dat loopt even anders.
Hij staat nog in de fabriek om gespoten te worden. Dus wel vers van de pers maar wel pas over twee weken. Jammer maar het is niet anders.
Mijn Giant doet het anders ook goed en ik heb nog een hele zomer en najaar om op de Sensa te knallen.
Vorige week heerlijk buiten gefietst maar afgelopen week 6 dagen gewerkt en behalve werken zijn er altijd nog andere zaken die moeten gebeuren zoals boodschappen, opruimen , slapen en een rijtje huishoudelijke taken.
Maar toch heb ik nog wat tijd gehad om af en toe op de Tacx te zitten.
Afgelopen maandag een stukje van segment Roth. Ruim 1 uurtje met 35 km.
Afgelopen donderdag 50 km maar toen had ik al mijn twijfels om naar buiten te gaan. Niet gedaan.
Maar vrijdag was ik vrij en had verder geen andere taken gepland dus kon ik naar hartenlust mijn fiets van zolder halen en klaarmaken voor een lange rit.

In de ochtend heerlijk ontbeten met 3 gebakken eitjes ( ik heb wel eens gelezen dat Lars Boom van Lotto-Jumbo dat ook doet) en ik had in mijn hoofd om 100 km te gaan halen.

Ik had de route al een beetje in mijn hoofd en ben rond 11.30 uur vertrokken.
Via Stampersgat naar Dinteloord en dan met een omweg over de boompjesdijk richting Steenbergen.


Meestal wind mee en dat is lekker.
Als je over de dijken van rijrichting veranderd voel je de kracht van de wind. Tot dan gaat het wel met de wind al heb ik vanaf de Boompjesdijk terug richting Steenbergen de wind enorm van de zijkant en van voren. Soms gaat het niet harder dan 18 km/uur. De zon schijnt maar door de wind voelt het soms toch fris aan.
Ik moet ook even van de fiets omdat een vrachtwagen de weg versperd om enorme boomstammen op te laden.


Na Steenbergen ga ik richting de Philipsdam. De wind in de rug en dan gaat het soms hard.



Als ik over de brug bij het Schelde Rijn Kanaal ben buig ik af en dan komt de wind weer vol in de zijkant en van voren.
Boven op de Philipsdam even een foto en dan richting de Willemstad.
Nu kom ik soms helemaal niet vooruit , d.w.z. niet boven de 20 km/u.




In Oude Tonge laat ik me even op de foto zetten bij een molen.
Dan zit ik alweer in Zuid Holland.
Tegen de mevrouw die de foto maakt geef ik aan dat het echt een Zeeuwse wind is en dan corrigeert ze me direct want ik zit niet in Zeeland. 



Dan verder richting Willemstad wat met wind tegen echt nog wel een eindje is.
Niet overal is het wegdek even goed en dat draagt ook niet bij aan een gevoel van snelheid.


Willemstad komt in zicht en om boven op de Volkerak Sluizen te komen moet ik serieus aanzetten.





Bij de haven fiets ik door en pak net buiten het dorp even 5 minuten.
Mijn linkervoet voelt wat pijnlijk aan en ik doe even mijn schoen uit om mijn tenen wat ruimte te geven. Wat eten en drinken want daarna krijg ik nog de lange dijk richting Klundert.

En wat denk je, ook wind tegen. De vele auto's zorgen ervoor dat je niet te veel ruimte hebt en eigenlijk constant op een randje fietst. Wat doen al die auto's op zo'n dijk zou je zeggen?

Ik weet dat als ik Klundert voorbij ben de wind in mijn voordeel gaat werken.
Ik zit bij Klundert rond de 80 km dus de laatste 20 richting thuis ga ik mee hebben.

Mijn benen voel ik behoorlijk en al die kilometers tegen de wind hebben als een enorme krachttraining gewerkt en mijn gemiddelde snelheid is enorm gezakt.
Natuurlijk heb ik onderweg af en toe een foto gemaakt maar die wind tegen zorgt voor een gemiddelde snelheid die beduidend lager ligt dan wat ik normaal zou halen.


Op het stuk langs de snelweg A17 richting Oud Gastel probeer ik het nog wat op te krikken door met de wind mee nog even hard door te trappen maar het komt niet meer omhoog.

Als ik in Oud Gastel bij de visvijver aankom is het nog een laatste kilometer en dan zit mijn eerste 100 km rit erop.




Moe maar voldaan stap ik thuis van de fiets. Ik heb toch gedaan wat ik mezelf had beloofd.
Ondanks de wind ben ik tevreden met wat ik gedaan heb en na een warme douche ga ik op de bank wat nagenieten en kijk ondertussen naar wielrennen op de tv.
Dit weekend werken ( 2 vroege diensten) maar maandagochtend moet een klein stukje mogelijk zijn.
Dinsdag vrij dus?????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten